Teravih
TERAVİH
NAMAZI Teravih namazı, sadece Ramazan'da kılınır. Teravih
namazını cemaatle kılmak sünnettir. Ancak tek başına da kıhnabilir. Sahabîler her dört
rekâttan sonra istirahat ettikleri için bu namaza teravih ismi verilmiştir. Buna
Ramazan kıyamı da denilmiştir.
Teravih namazı Ramazan gecelerinin herbirinde yirmi rekât olarak kılınır. Her iki rekâtta bir
selâm verilir. (İki rekâtta bir selâm vermek Şafii'ye göre vacib'dir).
Teravih namazı, vitir namazından önce yatsı namazı ile
sabah namazı arasında kılınır. Eğer kişi dört rekâtı bir selâm ile kılarsa bu
sahih olmaz. Çünkü Hz. Peygamber böyle kılmamıştır.
Ayrıca teravih namazının sahih olması için 'Teravih'ten iki rekât namaza niyet
ediyorum' veya 'Ramazan kıyamı'ndan iki rekâta niyet ediyorum' demek gerekir.
Eğer 'Mutlak nafile namaz kılmaya niyet ediyorum' denirse teravih sahih
olmaz.
Daha öne geçtiği gibi teravih
namazının meşruiyetinde asıl şu hadîstir. Hz.
Peygamber şöyle buyurmuştur:
Kim Ramazan'da,
inanarak ve yalnız Allah'ın rızasını dileyerek namaz kılarsa, onun geçmiş
günahları bağışlanır.
[1]Hz. Aişe şöyle rivayet ediyor:
Bir gece Hz. Peygamber mescidde namaz kıldı. Bazı insanlar da Peygamber'in
namazına uyup namaz kıldılar. Sonra ertesi gece de böyle cemaatle namaz
kıldılar. Halk çoğaldı. Üçüncü yahut dördüncü gece halk yine toplandı. Fakat
Hz. Peygamber, o gece onların yanına (namaz kılmaya)
çıkmadı. Sabahleyin çıkıp namazdan sonra şöyle buyurdu:
Sizin (cemaatle teravih namazım kılmaya olan) şiddetli
arzunuzu
gördüm. Benim için de namaza çıkmaya hiçbir mâni yoktu.
Ancak
üzerinize farz kılınmasından endişe
ettim.1
Abdurrahman b. Abdulkâri şöyle anlatıyor:
Bir Ramazan'da Hz. Ömer'le beraber mescide gittik.
Kimileri tek başına, kimileri de başkalarına uyarak namaz kılıyordu. Bu
manzarayı gören Ömer 'Bu kişileri, bir imamın arkasında toplamak daha güzel
olur' dedi. Sonra onları Ubey b. Ka'b'ın imamlığında topladı. Sonra başka bir gece tekrar
mescide gittik. Baktık ki halk, imama uyarak topluca namaz kılıyor. Bunun
üzerine Hz. Ömer 'Bu, ne güzel bir bid'at! dedi.
Hadîsteki evzâ kelimesi,
gruplar, cemaatler demektir. Raht kelimesi on kişiden
az olan kitle demektir. 'Bu, ne güzel bir bid'at!'
demek de yapılan şeyin güzel olduğunu ifade eder. Bid'at kelimesi 'şeriatta benzeri olmayan yenilik'
anlamındadır. Eğer bid'at, şeriata uygun, şeriatta
güzel olan bir kaidenin altına giriyorsa güzeldir. Eğer şeriata ters düşüyor,
yerilmiş bir kaidenin kapsamına giriyorsa kötüdür.
Rivayet edildiğine göre sahabîler, Hz. Ömer zamanında
Ramazan ayında yirmi rekât teravih namazı kılmışlardır.2
Diğer bir rivayette de şöyle deniyor: 'Halk, Hz. Ömer zamanında, Ramazan'da 23 rekât namaz
kılıyordu'.3
Beyhakî, bu iki rivayeti şöyle telif etmiştir: 'Kılınan 23
rekât namazın yirmi rekâtı teravih, üç rekâtı da vitir
namazıdır'.
[1] Buharî/37, Müslim/759 ve başka
muhaddisler (Ebu Hüreyre'den)