insanın şehvani hislerini tahrik eden ve insanları mecazi aşklara ve sair günahlara sevk eden sesleri ve şarkı türküleri dinlemek caiz değildir. hatta haramdır bu tür şarkı ve türküler zaten malumdur. bu zaman ve zeminde kendisine sanaatçı diyen hakikat noktasında sanaatla hiç bir alakası olmayan bazı şarlatanların çıkardığı elimane ve yetimane çığlıklar ve şehavani hisleri tahrik eden ve insanı günahlara sevk eden sesler bu neviden haram olan seslerdir
bunun dışında olan diğer ses ve nağmeler ise insanın akl kalb ve ruhunda uyandırdığı hissiyata göre hüküm alırlar. buna göre kıyas etmeli ama umumi manada dini ilahiler ve tasavvufi ilahiler ve bazı masum marş ve sesler caizdir. dinlenilebilir Bediüzzama Hazretleri bu mevzu hakkında şöyle demektedir
Ve keza, وَ عَلَى سَمْعِهِمْ kelimesiyle, küfür sebebiyle kulağa ait pek büyük bir nimeti kaybettiklerine işaret edilmiştir. Hattâ kulaktaki zar, nur-u iman ile ışıklandığı zaman, kâinattan gelen manevî nidaları işitir. Lisan-ı hal ile yapılan zikirleri, tesbihatları fehmeder. Hattâ o nur-u iman sayesinde, rüzgârların terennümatını, bulutların na’ralarını, denizlerin dalgalarının nağamatını ve hâkeza yağmur, kuş ve saire gibi her nev’den Rabbanî kelâmları ve ulvî tesbihatı işitir. Sanki kâinat, İlahî bir musikî dairesidir. Türlü türlü âvâzlarla, çeşit çeşit terennümatla kalblere hüzünleri ve Rabbanî aşkları intıba’ ettirmekle kalbleri, ruhları nuranî âlemlere götürür, pek garib misalî levhaları göstermekle, o ruhları ve kalbleri lezzetlere, zevklere garkeder. Fakat o kulak, küfür ile tıkandığı zaman, o leziz, manevî yüksek savtlardan mahrum kalır. Ve o lezzetleri îras eden âvâzlar, matem seslerine inkılab eder. Kalbde, o ulvî hüzünler yerine, ahbabın fıkdanıyla ebedî yetimlikler, mâlikin ademiyle nihayetsiz vahşetler ve sonsuz gurbetler hasıl olur. Bu sırra binaendir ki, şeriatça bazı savtlar helâl, bazıları da haram kılınmıştır.
Evet ulvî hüzünleri, Rabbanî aşkları îras eden sesler, helâldir. Yetimane hüzünleri, nefsanî şehevatı tahrik eden sesler, haramdır. Şeriatın tayin etmediği kısım ise, senin ruhuna, vicdanına yaptığı tesire göre hüküm alır.