Bazı dua ve surelerin belli bir sayıda okunmasına dair rivayetler bulunmakla birlikte, bu rivayetler o duaların çokça tekrarlanmasını veya yapılmasını teşvik amacıyladır.
Bu nedenle dua ve surelerin belli sayılarda okunması zorunlu değildir. Gerek Kur’an-ı Kerim’de, gerekse Hadis-i Şeriflerde yer alan dualar, herhangi bir sayıyla sınırlanmaksızın okunabilir. Duada asıl olan sayı ve şekil değil, ruh halidir; samîmî bir şekilde içtenlikle yapılmasıdır.
Nitekim Kur’an-ı Kerim’de Yüce Allâh : “Rabbinize gönülden ve gizlice dua edin. Doğrusu O aşırı gidenleri sevmez." (el-A’raf, 7/55) buyurarak bizleri samimi olarak ve gönülden dua etmeye teşvik etmektedir.
ancak bunula beraber
Bazı dua ve surelerin belli sayıda okunmasının bır dayanağı var ...mesela
salat-ı tefriciye neden 4444 adet çekilir
Maddi kilitlerin kendilerine münasip anahtarları olduğu gibi manevi kilit hükmünde bazı sırların da kendilerine münasip ölçülerde anahtarları vardır
Kilide göre anahtarı kullanmadınız mı muvaffak olamazsınız Mesela sizin e- mailinizin bir şifresi vardır O şifreyi yanlış girdiğiniz takdirde – mail kutunuza giremezsiniz İşte bazı ilahi sırların açılabilmesi için belirli sayıda tesbihin veya salavatın çekilmesi gerekir Bu sayı kasten çekilmez ise o ilahi sırra erişilmesi mümkün değildir Fakat sehven yani unutarak yanlış çekilmiş ise Cenab-ı Hakkın rahmeti sizden onu kabul etmektedir O ayrı meseledir
Salât-ı Tefriciye - Salât-ı Nariye "Allâhümme salli salâten kâmilaten ve sellim selâmen tâmmen alâ seyyidinâ Muhammedinillezi tenhallü bihil'ukadü, ve tenfericü bihil'kürabü, vetükdâ bihil'havâicü, ve tünâlü bihir'regâibü, ve hüsnül'havâtimi, ve yüsteskal'ğamâmü bivechihil'ke'imi ve alâ âlihi ve sahbihî fî külli lemhatin ve nefesin biaded-i külli mâlûmin lek" İmamı Kurtubî Hazretleri şöyle demiş: "Bir kimse, çok önemli bir işinin veya önemli bir dileğinin gerçekleşmesini, ya da üzerinde devam edip duran büyük bir belanın üzerinden çekilip gitmesi (kalkması) için, "Salât-ı Tefriciye"yi 4444 defa okuyup, bu mübârek Salâtü Selâm ile Yüce Peygamberimizi vesile edinse, hiç şüphe ve tereddüt yoktur ki, Yüce Allah, o kulunun istek ve muradının olması için hayırlı bir kapı açar, hayırlı bir sebep yaratır ve ona muradını verir "
meali: "Kendisiyle düğümlerin çözüldüğü, sıkıntıların açılıp zâil olduğu, ihtiyaçların yerine getirildiği, arzu, istek ve güzel neticelere ulaşıldığı, kerim yüzü suyu hürmetine yağmur istendiği Efendimiz Muhammed'e, Onun âl ve ashabına her göz açıp kapama, her nefes alıp verme, Sana ma'lum herşey sayısınca kâmil salât ve eksiksiz selâm et Allahım"
Sual: Hadis-i şerifte, sabah ve akşam namazlarından sonra, Haşr suresinin
[hüvallahülleziden itibaren] son üç âyetinin okunması bildiriliyor. Halbuki çok
yerde Lev enzelnadan okunuyor. Yine hadiste, namazlardan sonra, 10 ihlas
okunması bildirilirken, siz 11 ihlas okunacağını bildirdiniz. Niçin böyle
yapılıyor?
CEVAP
Bir hususta birkaç rivayet varsa, en faziletli
olanını seçmek iyi olur. Haşr suresinin sonunu Lev enzelnadan okumak daha iyi
olur. Namazdan sonra 10 veya 11 İhlas okunması bildirilmiştir. 11 defa okumak
daha iyidir. Hadis-i şerifte buyuruldu ki:
(Sabah namazından sonra 11
defa ihlas okuyan müslümana, Cennette bir burç verilir.) [Haraiti] (Bu
hadis-i şerif, Ramuz’un 382. sayfasında da vardır.)
Sual: Neden sürekli sayılar var dualarda, onu hiç anlamıyorum. Mesela neden
mezarlık önünden geçerken 3 İhlas 1 Fatiha okumam gerekiyor? Neden 2 İhlas
değil?
CEVAP
Peygamber efendimiz, üç ihlas okuyan Kur’an-ı kerimi
hatmetmiş gibi sevap alır buyuruyor. Fatihanın faziletini bildiriyor. Peygamber
efendimiz iki deseydi, siz kalkar, (Neden iki ihlas da üç değil) derdiniz. Yemin
kefareti için 3 gün peş pese oruç tutulur niye iki veya 4 değil de 3? Dinin emri
öyle! Niye sabah namazı 4 rekat, öğle 10, ikindi 8, akşam 5 rekat? Allah öyle
emrettiği için. Suç rakamlarda değildir, bu tür yanlış anlama, bilgisizlikten
veya itikad zayıflığından ileri gelir.
Sual: Günlük dualarımı okurken, şaşırıp fazla okuduğum oluyor. Mesela 500
la havle çekerken 510 veya 520 olabiliyor. Bunun mahzuru olur mu? Namaz
tesbihlerinde de bazen 33 yerine 34, 35 olabiliyor. Mahzuru olur
mu?
CEVAP
Unutunca mahzuru olmaz. Kasten sünnet olan miktarı
değiştirmek mahzurludur. Yanlışlıkla eksik veya fazla olmasının mahzuru olmaz.
Sual: Namazdan sonraki tesbihleri 33’ten fazla çeksek zararı olur
mu?
CEVAP
Namazdan sonraki tesbihleri okurken 33’e dikkat etmek
gerekir. Dinin emirlerinde, çeşitli hikmetler vardır. Bu adetler, ilacın miktarı
gibidir. Ziyade veya noksan olursa, istenilen fayda hasıl olmaz. Hazine
33’tedir. Bir metre ileri, bir metre geri gidilirse, hazine bulunamaz.
Tesbihleri 33 yerine, çok sevap olsun diye 40 defa veya daha fazla çekmek bid’at
olur. Hiç tesbih çekilmeden gidilse günah olmaz. Fakat sünnet sevabından mahrum
kalınmış olunur.