sitem sitem |
|
| Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular | |
| | Yazar | Mesaj |
---|
sitem
| Konu: Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular 21.10.08 21:17 | |
| Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular |
Sual: (Bir şeyi çok görse, mahalakallah dese, manasını bilmese, kâfir olur) deniyor. Burada, (Bir şeyi çok görse), (Mahalakallah) ve (manasını bilmese kâfir olur) ifadelerinin anlamları nedir? CEVAP Bir şeyi çok görse demek, çok şey görse demektir. Denizde binlerce balık görse, havada binlerce bıldırcın görse demektir. Mahalakallah, Allah ne kadar çok şey yaratmış anlamındadır. Denizdeki balıkları görüp Allah ne kadar da çok şey yaratmış anlamında, mahalakallah demek böyledir.
Manasını bilmese kâfir olur demek, mahalakallahın ikinci manası, Allah yaratmadı demektir. Balıkları görüyor, kuşları görüyor, bunları Allah yaratmadı anlamında söylüyorsa küfür olur. Her şeyi Allah yaratmıştır. Bir şey söylerken ne söylediğini bilmeli denmek isteniyor.
Farzı ve vacibi inkâr Sual: Farzı inkâr gibi, mütevatir hadisi de inkâr küfürdür; ama vacib sünnetten daha kuvvetli olduğu halde vacibin vacipliğini inkâr eden, kâfir olmuyor, sebebi nedir? CEVAP Mütevatir hadisi inkâr, Peygamber efendimizi inkârdır. Bu ise küfürdür; ama ictihadla bulunan farzı veya vacibi inkâr küfür olmaz. Örnek verelim:
Kurban kesmek vacibdir, ama diğer üç mezhep sünnettir. Onlara siz sünnet demekle, vacibi inkâr ettiniz denebilir mi? Ama bir Hanefi vacibi inkâr ederse mezhepsiz olur; çünkü kendi mezhebini beğenmemiş olur.
Gusülde ağzın içini yıkamak Hanefi’de farz, Maliki ve Şafii’de sünnettir. Onlar farzı inkâr etmiş olmuyor; ama bir Hanefi bunu inkâr ederse, kendi mezhebinin hükmünü inkâr etmiş olur. Kendi mezhebinin hükümlerini beğenmeyen de en azından mezhepsiz olur. Küfre kadar gidebilir.
Allah’ın mucizesi demek Sual: Allah’ın mucizesi demek caiz midir? CEVAP Caizse de, Allah’ın kudreti demelidir. Her kelimeyi yerli yerinde kullanmalıdır. Mucize sadece peygamberlere mahsusutur.
Sihir, istidrac, keramet, mucize gibi harikaların hepsini yaratan Allahü teâlâdır. Peygamber, Allah’ın kudreti ile birçok harikaların meydana gelmesine sebep olur. Peygamberlerin elinde meydana gelen mucizelerin yaratıcısı da Allahü teâlâdır. Nitekim Allahü teâlâ, peygamberlerine verdiği mucizeleri bildirdikten sonra (Bunları yapan biziz) buyuruyor. (Enbiya 79)
Allahü teâlâ, sevdiği insanlara, iyilik, ikram olmak için ve azılı düşmanlarını da aldatmak için, bunlara, âdetini bozarak, sebepsiz harika şeyler yaratıyor.
1- Peygamberlerden, meydana gelen harikalara (Mucize) denir.
2- Evliyadan meydana gelen harikalara (Keramet) denir.
3- Evliya olmayan müminlerden meydana gelen harikalara (Firaset) denir.
4- Fasıklardan, günahı çok olanlardan, zuhur edenlere (İstidraç) denir. Allahü teâlânın aldatarak, nimet şeklinde gösterdiği musibettir. Bu, onun Cehenneme gitmesine sebep olur.
5- Kâfirlerden zuhur edenlere ise (Sihir), yani büyü denir.
Sual: Kalbin çalışmasına Allah’ın mucizesi demek caiz mi? CEVAP Allah’ın kudreti, hikmeti demelidir.
Papaz olduk demek Sual: Biriyle tartışınca veya kavga edince, papaz olduk deniyor. Böyle söylemek küfür mü? CEVAP Kavga ettik, birbirimizi kırdık anlamında söylemek küfür değilse de, uygun olmaz; çünkü şakadan bile, ben papazım demek caiz değildir.
Allah’ını seversen Sual: Allah’ını seversen veya Allah aşkına şunu yap denince, o işi yapmak şart mıdır? CEVAP Bir Müslüman, Allah hakkı için şunu yap dese, bunu yapmamak günah olmaz ise de, mubah olan işleri yapmak iyi olur. Allah aşkına diyerek bir kimseden dünyalık bir şey istemek caiz değildir. Böyle kimseler hadis-i şerifle lanetlenmiştir. (Hadika)
Allahü teâlânın ismini, lüzumsuz yere kullanmak da uygun değildir. Mesela çok uzak bir yere gittiğini belirtmek için, Yürü Allah’ım yürü ve çok yemek yendiği zaman, ye Allah’ım ye demenin, Allah’ın ismini hafife almak olduğunu âlimlerimiz bildiriyor. O halde şarkılarda, türkülerde, filmlerde Allah’ın ismini lüzumsuz yere kullanmak doğru değildir.
Allah vergisi Sual: Bir kimsenin kendisi veya sesi güzel olsa, bunlar için Allah vergisi demek caiz mi? CEVAP Evet. Bilal-i Habeşi hazretlerinin de, çok güzel sesi vardı, Allah vergisi idi. Peygamber efendimiz, (Yâ Bilal, güzel sesinle bizi ferahlandır) buyurarak, ezan okumasını emrederdi. İnsan güzel sesi ile, Kur’an-ı kerim, ezan, ilahi okuyabileceği gibi, o güzel sesini günah işlemekte de, kullanabilir. Açık gezen bir kadının kendisine veya sesine, Allah vergisi veya güzel demek, işlediği günaha güzel demek anlamına gelmez.
Ne var, ne yok? Sual: Birisi, (Ne var, ne yok?) deyince, (Sağlık, güzellik) gibi sözlerle cevap verilebilir mi? Bazı kimseler bu soruya "Allah var, şeriki yok" diye cevap veriyor ve böyle cevap vermenin gerektiğini iddia ediyorlar. CEVAP Birinci şekilde söylemenin mahzuru yok. İkinci şekildeki cevap ise, sorulan soruya cevap değildir. Sen evde bir kişi misin diye sorulsa, öteki de bir olan Allah’tır dese, sorulan sorunun cevabı olur mu? Bunlar, dini bilmeyen kimselerin uydurdukları sözlerdir.
Harbi ne demek? Sual: “Hakikaten” manasında “harbiden” demenin bir mahzuru var mıdır? CEVAP Hayır, mahzuru yoktur. Harbi kelimesi şu anlamlara gelir: 1- Ateşli silahların içini temizlemekte kullanılan çubuk. 2- Doğru, hilesiz, mert. Harbi bas demek de, doğru yürü, hızlı yürü demektir. 3- Arapça savaşla ilgili demektir. 4- İslam ülkesindeki gayrimüslimlere zimmî, kâfir ülkesinde olan gayrimüslimlere harbi denirdi. Şimdi zimmî de yok, harbi de yoktur.
Siz ikinci anlamda konuşuyorsunuz, mahzuru olmaz. Mesela harbi ol kardeşim demek, doğru dürüst ol demektir. Harbi konuşalım demek, doğru konuşalım demektir.
|
| |
| | | sitem
| Konu: Geri: Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular 21.10.08 21:18 | |
| Allah’ın sopası yok Sual: Allah’ın sopası yok ki demek küfür olur mu? CEVAP Niyete bağlıdır, tevil edilirse küfür olmaz. Günah işleyeni, hainlik edeni, caniyi anında cezalandırmaz anlamında söyleniyor ki, küfür olmaz. Sanki Allah’ın bir şeyi noksan gibi böyle ifadeler kullanmak uygun değildir.
İyi insan demek Sual: İyi huylu veya işinde başarılı olan kâfir ve fâsık bir kimse için, iyi insan demek caiz midir? CEVAP İyi insan, sâlih insan demektir. Müslüman olmayan, itikadı bozuk olan veya çekinmeden, açıkça günah işleyen fâsık, sâlih olamaz. Kâfir veya fâsık, iyi huylu ise veya işini iyi yapıyorsa, o huyu söylenebilir veya işi için iyi denebilir. Mesela, (Çok cömerttir, yardımseverdir, işinin ehlidir. İyi bir avukattır, iyi bir doktordur) denebilir. Bu, işini iyi yapıyor demektir. Kötü kimseye iyi insan denmez.
Şeytan doldurur Sual: Boş silahı temizlerken şeytan doldurur deniyor. Şeytan boş silahı doldurur mu? CEVAP Hayır. Bu söz, (Silahı boş zannettiğimiz halde, boş olmayabilir, şeytan unutturabilir veya başkası doldurmuş olabilir. Dikkatli olmalı) anlamında söyleniyor.
Filmlere gülmek Sual: Hıristiyanlıkla veya Yahudilikle alay edilen filmlere gülmenin, mahzuru olur mu? CEVAP Allahü teâlâ ile, Peygamberlerle, meleklerle alay edilirse, buna gülmek caiz olmaz, kasten gülmek küfre sebep olur. Gayri ihtiyari yani istemeden, elinde olmadan gülmek küfür olmaz. Gayrimüslimlerin uydurduğu bir hurafe veya batıl bir inanç ile alay edilirse, ona gülmek, küfür olmaz. Kendileri de, Müslüman olunca, bu hurafelere nasıl inandık, diye hayret edip, gülüyorlar.
Ezeli düşmanımız Sual: Şeytan ezeli düşmanımız, Yunan ezeli rakibimiz demek caiz midir? CEVAP Ezelî kelimesi, manası bakımından yalnız Allahü teâlâ için kullanılır, (Uzun zaman) ve (Eski) manasında mahlûklar için de kullanılır.
Dünya cenneti Sual: Beğendiğimiz bir yer için dünya cenneti veya cennet gibi yer demek caiz midir? CEVAP Caizdir. Ancak, Cennette hatıra hayale gelmedik çok büyük nimetler olacağı için, dünyadaki en kıymetli, en büyük nimeti bile Cennete benzetmek, tuhaf olur. Sanki Cenneti basite indirmek gibi olabilir.
Allah kerimdir demek Sual: Bir Müslüman, (On günlük kömürüm kaldı. Ondan sonra Allah kerimdir) dedi. Ben de, (Tevbe de kâfir oldun. Daha önce Allah kerim değil miydi?) dedim. Arkadaşım kâfir olmadı mı? CEVAP Müslümanların böyle sözlerini tevil etmek, hemen kâfir dememek gerekir. O Müslüman, (On günlük kömürüm kaldı. Ondan sonra Allah bir çıkış yolu ihsan eder. Nasıl olsa O kerimdir) demek istemiştir.
Allah yardımcın olsun demek Sual: Bir arkadaşa, Allah yardımcın olsun, dediğimde dedi ki, (Yardımcı bir işi yapan asıl kişiye yardım eden, fakat o işi tam olarak bilmeyen kişiye denir. Mesela, müdür yardımcısı, müdürden daha az bilgiye sahiptir. Allah yardımcın olsun, demek caiz olmayabilir.) Allahü teâlâ yardımcın olsun, demek caiz midir? CEVAP Akıl yürütmekle din olmaz. Sonra bir kelimenin tek anlamı esas alınmaz. Burada Allah yardımcın olsun demek, Allah sana yardım etsin, kolaylık ihsan etsin demektir. Bunun da hiç mahzuru yoktur. Bütün âlimler böyle söylemiştir.
İnsana sadakat yaraşır, görse de ikrah, Yardımcısıdır doğruların, hazret-i Allah.
Şaka yapmak Sual: Arkadaşımız iştahlı olduğu için kalan yemekleri sünnetle diye hep ona teklif ederiz. Geçtiğimiz yine bir yemekte şaka maksadıyla sünnetçi geldi filan dedik ve gülüştük. Niyetimiz sünneti tahkir değildi ama sonradan tehlikeli bir şaka mı yaptık dedik ve çok rahatsız olduk. Bu tür şakalar imanı giderir mi? CEVAP İmanı gidermez; çünkü sünnetle alay kastınız yokmuş; ama dini hususlarda kesinlikle fıkra anlatmamalı, böyle lüzumsuz şakalar yapmamalıdır.
Perest ne demektir? Sual: Putperest, puta tapan, ateşperest ateşe tapan demek olduğuna göre, tapmak anlamına gelen perest kelimesini kullanarak hayalperest, menfaatperest demek caiz olur mu? CEVAP Perest, sadece tapmak anlamında değildir. Seven, çok seven anlamında da kullanılır.
Hayalperest, hayal kurmayı seven, hayal peşinde koşan; menfaatperest, çıkarını seven, hep kendi menfaatini düşünen kimse demektir. Bunlar gibi, Hakperest, hakkı seven, hak taraftarı demektir. Şehvetperest, şehvetine düşkün demektir. Bu kelimeleri kullanmanın mahzuru olmaz. | |
| | | sitem
| Konu: Geri: Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular 21.10.08 21:18 | |
| Allah gönderdi demek Sual: Bir kimse, önemli bir iş için birinin yanına gelince, öteki memnuniyetinden, (Seni Allah gönderdi) diyor. Önemli bir söz söyleyince de, (Sana bunu Allah söyletti) diyor. Böyle söylemek küfür müdür? CEVAP Hayır.Bizi yürüten, gönderen, konuşturan, yaşatan, öldüren, her şeyimizi yapan Allahü teâlâdır. Asıl bunu inkâr etmek küfür olur. Bir âyet-i kerime meali: (Sizi de, yaptığınız işleri de yaratan Allah’tır.) [Saffat 96]
Dönme ne demektir? Sual: Tarihte dönmeleri okuyoruz. Çokları Müslümanlığa karşıdır. (Sonradan görme, gâvurdan dönme) sözü doğru değil mi? CEVAP Dönmelerden genelde samimi olmayanlar için öyle söz ediliyor. Yoksa samimi olarak dönen, tertemiz Müslüman olur. Sonradan görmeler, genelde yeni duruma ayak uyduramayıp gülünç duruma düşerler. Hatta kimseye bir şey vermeyenleri, verse bile rahatsız edip burnundan getirenleri çok olur. Davud aleyhisselam buyuruyor ki: (Sonradan görmüş birinden bir şey istemek, elini ejderhanın ağzına sokmaktan kötüdür.) [İ. Asakir]
Hasbelkader Sual: Hasbelkader bu işin başına geldim dedim, böyle söylemek küfür olur mu? CEVAP Böyle söylemekte mahzur yoktur. Kelime olarak hasbelkader, kader icabı demektir. Yani Allah böyle takdir etmiş, biz de buraya geldik demektir. Türkçe’de bir başka anlamı da, (Biz bu işe layık falan değiliz; ama Allahü teâlâ böyle takdir buyurduğu [ihsan ettiği] için geldik) demektir.
Bir tanem demek Sual: Telefonda hanımıma bir tanem dedim. Arkadaş, (Öyle deme, bir tane olan Allah’tır. Böyle söylemekle küfre girdin, dinin gitti, nikâhın da bozuldu) dedi. Böyle söylemekte mahzur var mıdır? CEVAP Böyle söylemenin hiç mahzuru yoktur.
Çok şey borçluyum Sual: Ona çok şey borçluyum demek uygun mudur? CEVAP Maddi-manevi iyilik edene teşekkür edilir. (İnsanlara teşekkür etmeyen, Allah’a şükretmemiş olur) buyuruldu. (Ona çok şey borçluyum) demekte de mahzur yoktur.
Min Malallah ya Muhsinin Sual: (Min Malallah ya Muhsinin) ne demektir? CEVAP (Ey ihsan sahipleri, hayır sahipleri, iyilikseverler, Allah’ın size verdiklerinden siz de ihtiyaç sahiplerine verin) demektir.
Peder baba demektir Sual: Peder ne demektir? Baba yerine kullanmak caiz midir? CEVAP Peder, Farsça baba demektir. Kullanmakta mahzur yoktur. Babaya peder, kayınbabaya kayınpeder denir.
Şimdi geldim bismillah demek Sual: Bir kitapta (şimdi geldim bismillah dese, afattır) deniyor. Burada afattan murat nedir? CEVAP Tehlikeli iş, felaket demektir. Kibirlenerek, kendini büyük göstererek, sanki padişah gelmiş gibi, yanıma besmele ile girilir gibi şeyler söylemek uygun değildir anlamındadır.
Fatıma Ana Sual: Hazret-i Fatıma’ya, Fatıma Ana demek caiz mi? CEVAP Evet. Hazret-i Fatıma’ya ve Eshab-ı kiramın hanımlarının hepsine hürmet için anne, valide demek caizdir. Yaşlı kadınlara da hürmet için ana denir.
(Bir kadına ana denilirse, kocasına peygamber denilmiş olur. Bunun için Hazret-i Fatıma’ya ana denince Hazret-i Ali’ye peygamber denmiş olur) sözü yanlıştır, uydurma bir sözdür.
Kraldan çok kralcı Sual: Kâfir hükümdarlara kral dendiği için, Müslüman bir kimseye, (Kraldan çok kralcı geçiniyor) demek küfür olur mu? CEVAP Küfür olmaz, öyle söylemek caizdir. Bu bir deyimdir. (Sahibi veya yetkilisi razı oluyor, sana ne oluyor da razı olmuyorsun?) demektir.
İllallah dedirtiyor Sual: Çocuk yaramazlık edince, (İllallah dedirtiyor) diyorlar. Böyle söylemek caiz midir? CEVAP Evet, caizdir. İllallah demek, (Ancak Allah…) demektir. Yani, ancak Allah bu işi halleder demektir.
Banka iyi kazanıyor Sual: Banka iyi para kazanıyor demek küfür olur mu? CEVAP Hayır. Bu işte iyi para var, demek çok para demektir. İyi, çok anlamında kullanılıyor.
Öbür dünya Sual: Ahirete, öbür dünya demek caiz mi? CEVAP Evet.
Enel hak Sual: Hallacı Mansur, Enel hak demekle ben batıl değilim, hakkım diyor diye tevil etmek caiz mi? CEVAP Evet.
İstediğine verir Sual: Allah malı istediğine, ilmi isteyene verir demek caiz mi? CEVAP Evet.
Sırat köprüsü Sual: İnce köprü için (Sırat köprüsü gibi) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Trafik kurbanı Sual: Mecazi olarak trafik kurbanı, şöhret kurbanı demek caiz mi? CEVAP Evet. | |
| | | sitem
| Konu: Geri: Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular 21.10.08 21:18 | |
| Kötü hava Sual: Kötü hava şartları veya hava muhalefeti demek caiz midir? CEVAP Evet. Zira hayır şer de Allah’tandır. Amentü’de bunu her zaman söyleriz. İyi havayı Allah yaratıyor da, kötü havayı başkaları mı yaratıyor? Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki: (Her şeyi yaratan Allah’tır.) [Zümer 62]
Sabahın körü Sual: (Sabahın körü demek caiz değildir, sabahın nuru demelidir) deniyor, doğru mu? CEVAP Hayır, doğru değildir. Sabahın körü ifadesi, sabahın en erken saatinde, ortalığın iyice aydınlanmadığını anlatıyor. Göz iyice görmediği zaman demektir. Ayrıca nur, aydınlık demektir ki, o saatte aydınlık olmuyor. Sabahın nuru demek yanlış olur.
Tahmin Sual: Tahmin yürütüp (Amerika yenilir) demek caiz mi? CEVAP Evet.
İbiş demek Sual: Kötü kimseye (İbiş) diye hakaret etmek caiz mi? CEVAP Evet.
Allah’ın da hesabı var Sual: Herkesin bir hesabı var Allah’ın da bir hesabı var demek uygun mu? CEVAP Caizdir.
Düşmez kalkmaz Sual: (Düşmez kalkmaz bir Allah) demek uygun mudur? CEVAP Evet, uygundur.
Delikanlı Sual: Delikanlı demek caiz mi? CEVAP Evet.
Canına değsin Sual: Su ikram edene (Geçmişlerinin canına değsin) demek caiz mi? CEVAP Evet.
İyi şanslar Sual: (İyi şanslar, şansın bol olsun) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Adam eksen biter Sual: (Bu toprağa adam eksen biter) demek caiz mi? CEVAP Evet. Verimli toprak denmek isteniyor.
Sual: (Bu işin lamı, cimi yok) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Bir varmış bir yokmuş Sual: Bir varmış bir yokmuş demekte mahzur var mı? CEVAP Hayır.
Hilkat garibesi Sual: İki başlı bir çocuk olunca, "hilkat garibesi" demek caiz midir? CEVAP Caizdir. Allah böyle yaratmış demektir. Cenab-ı Hak, her şeye kadirdir.
Helal olsun demek Sual: Hileli iş yapana, (Helal olsun adama) demek küfür olur mu? CEVAP Hayır; çünkü hile değil, gizleme işi için söyleniyor.
Bunun için yaratmış Sual: (Ali Beyi Allah, terzilik yapsın diye yaratmış) demek küfür mü? CEVAP Hayır. Sanki terzilik için yaratmış demek de caiz.
Yediğiniz haram Sual: Çoluk çocuğa, (Yediğiniz haram) demek, yani helal şeylere haram dendiği için küfür müdür? CEVAP Hayır. | |
| | | sitem
| Konu: Geri: Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular 21.10.08 21:19 | |
| Her şey haram demek Sual: Kızarak, (Bize her şey haramdır) demek küfür olur mu? CEVAP Olmaz.
Görüşmem demek Sual: Bir Müslümana (Ahirette seninle görüşmem) demek küfür mü? CEVAP Hayır.
Kâfir ölünce Sual: Kâfir ölünce inna lillah... âyetini okumak caiz mi? CEVAP Evet.
İngilizce kursunda Sual: İngilizce kursunda kimi John, kimi Gabriel oluyor, küfür olur mu? CEVAP Hayır.
Yerden göğe kadar Sual: (Yerden göğe kadar haklısın) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Hafız ismiyle koruyor Sual: (Allah canlıları hafız ismiyle koruyor) demek caiz mi? CEVAP Evet.
İlahi kasd Sual: İlahi kasd demek caiz mi? CEVAP Evet.
Çince mi? Sual: İslam yazısını eğri yazana (Bu, Çince mi?) demek küfür mü? CEVAP Hayır.
Yapma günahtır demek Sual: Mubah bir şeyin yapılmasına mani olmak için, (Yapma onu, günah) demekle mubaha haram demiş olur muyuz? CEVAP Hayır.
İlahi demek Sual: İlahi Ali Bey demek caiz mi? CEVAP Evet. İlahi, ilaha yani Allah’a ait demektir. Yani, Ey Allah’ın kulu Ali Bey demektir.
Saygı için Sual: Saygı için, (Allahü teala buyuruyorlar ki) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Affediniz Sual: Allah’a, (Günahımı affediniz) demek caiz mi? CEVAP Evet.
Müftü olsam Sual: Müftü olsam, gıybet edenlerin dillerinin kesilmesine fetva verirdim demek küfür mü? CEVAP Hayır.
Zembille mi indi? Sual: (Gökten zembille mi indi?) demek küfür olur mu? CEVAP Küfür olmaz.
Şarap içmek istiyorum demek Sual: Şarap içmek istiyorum demek küfür mü? CEVAP Küfür olmaz. Şarap içilse de küfür olmaz, haram olur.
Allah’ın ismine hürmet Sual: Konuşurken, (Koş Allahım koş), (Ye Allahım ye) gibi şeyler söylemek veya (Allah yarattı demem, döverim) demek caiz midir? CEVAP Allahü teâlânın ismini lüzumsuz yere kullanmak, hürmetsizlik olur, günah olur. Lüzumsuz yere yemin etmeye benzer.
Huz-il-kitabe Sual: Mızraklı ilmihalde, Yahya adlı kimseye, (Ya Yahya! Huz-il-kitabe) demek küfür olur deniyor. Niye küfür oluyor? CEVAP Bu ifade, bir âyet-i kerimenin bir kısmıdır.Böyle Kur’an lafzıyla söylemekle, Kur’an-ı kerim hafife alınacağı ve oyuncak haline getirileceği için, küfür oluyor.
İşi Allah’a kalmak Sual: (Artık, işimiz Allah’a kaldı) demek küfür müdür? CEVAP Bütün işler, hayır ve şer Allah tarafındandır. (Önce işleri biz yapıyorduk, şimdi yapamadıklarımız ona kaldı) anlamında söylenirse, küfür olur. Hakikatte, her işi yapan Odur. İnsanlar ve diğer sebepler, sadece vesiledir. İki âyet-i kerime meali şöyledir:
(Her şeyin yaratıcısı Allah’tır.) [Zümer 62]
(Sizi de, işlerinizi de yaratan Allah’tır.) [Saffat 96]
Hayhuy ve hayhay Sual: Bazı kitaplarda, (Çalgı aletleriyle hayhuy etmek zikir değildir) deniyor. Birisine şunu yapar mısın denince, isteyerek, seve seve anlamında (hayhay) deniyor. (Haydan geldi, huya gitti) de deniyor. Böyle söylemekle, Allah’ın hay ismiyle alay edilmiş olmuyor mu? CEVAP Hayhuy, Farsça bir kelimedir, gürültü, karışıklık, kargaşa demektir. Kelimenin yarısını alıp, (hay, Allah’ın ismidir) demek yanlıştır. Haydutluk kötü dense, içinde hay kelimesi olduğu için, hay ismine hakaret sayılır mı?
Çalgıyla zikretmek, la ilahe illallah demek de haramdır, küfürdür. Çalgıyla zikredenler, hayhuy ediyorlar, yani gürültü çıkarıyorlar. Çalgılı zikir, ibadet olmaz, hayhuy olur. Bu da, haramdır, hatta küfür olur.
Haydan gelen huya gider deyimini de kullanmak caizdir. Bu, kolayca kazanılan şeyler, kolayca elden çıkar demektir. Deyimde geçen hay ve huy kelimelerin, Allahü teâlânın Hay ismiyle alakası olmadığı gibi, birisine şunu yapar mısın denince, isteyerek, seve seve anlamında (hayhay) yaparım demenin de, Hay ism-i şerifiyle ilgisi yoktur. Böyle indî benzetmeler, cahillerin işidir.
Kaçın kur’ası Sual: Bir kimse için, (Kaçın kur’ası) demek caiz midir? CEVAP Kur’a, çekiliş demektir. Eskiden askerde, devreler kur’ayla belirlenirdi. Eskiler, daha tecrübeli olduğu için, onu kandırmak zor anlamında, kaçın kur’ası denirdi. Yani böyle söylemekte mahzur yoktur..
Mübarek isimlere hürmet Sual: (Koyun olmayan yerde, keçiye Abdurrahman Çelebi derler) demek caiz midir? CEVAP Hayır, caiz değildir.
Tanrının hakkı üçtür demek Sual: (Tanrının hakkı üçtür) deniyor. Bunun Hıristiyanlardan geldiği doğru mudur? CEVAP Hıristiyanlıkta, baba, oğul ve kutsal ruh diye üç ilaha inanılır. Her ilahın bir hakkı olduğu düşünülerek söylenmiş olabilir. Müslümanlıkta böyle bir şey yoktur. | |
| | | | Tehlikeli sözlerle ilgili çeşitli sorular | |
|
Similar topics | |
|
Similar topics | |
| |
| Bu forumun müsaadesi var: | Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
| |
| |
| |
|